Wednesday, December 22, 2010

It's been a while...

It's been a while since I last posted anything in this blog. Not that I don't have any issue/predicament/topic to bring up...its just that I have been too busy living my life. I am still like me...single...divorced...lonely...although I do have female companions. There's F.. a girl that I really like...unfortunately she is somebody's wife!! LOL!! Then there's Q, a Vietnamese girl that is so sweet and caring but we're having issues on logistics and culture differences...not to mention religion. And S, a sweet 24 yrs old who still don't know what she wanted out of this life. Man...how do I missed married life....anyway..I am in the middle of moving out from my old folk's house to an apartment of my own. Will be staying all by my self....single...divorced....lonely.....

Wednesday, October 20, 2010

Loneliness

While this may sound outrageous at first, but study shows that loneliness really does spread like a virus. When you’re lonely, you’re not only lonely yourself, people around you will feel lonely too.


And if that keeps up, it’s not a good thing because loneliness, instead of making more friends to care about you, makes friends leave you.


Find out why.

I first read about this on Whichlaneareyou.com, which Marcell discusses “Is It Loneliness Is Contagious“. And yes, after reading it and this study by University of Chicago, I am convinced that loneliness is really, contagious.


Let’s take a real world example. One day a friend comes to you and tells you that he is lonely. He will start explaining why he is lonely, and he will start giving you real world examples of how others make him lonely. He will start to count every fault that people make, every little detail that people do that makes him feel lonely, every single glare, single grin, or even a single hand wave is enough as a “hint” for people is trying to isolate him and make him lonely.


It’s so natural that when you’re lonely, everything is against you. He is rationalizing everything to be against him, even if they are not.


And you listen so intently to his speculations and you actually start to believe that it is true, perhaps out of sympathy. You begin to let your rationale down. Then part of you will start to think, maybe what he said is really true. And maybe all those glares, those grins, those gestures do mean that they are isolating him.


Then you start to get away from those “friends” of him because you think that they are bastards to make your friend a loner. You’re left with your loner friend. He continues to be a loner, and eventually you’re getting lonely too because you have lesser and lesser friends.


And eventually you get sick with your loner friend, you’re left with yourself.


Loneliness is a very scary bug, isn’t it?

Tuesday, September 28, 2010

Relax / Santai...

1. Cium Isteri


Pada suatu pagi, bertanya si isteri pada si suami:
Isteri : Abang tengok jiran kita yg baru pindah tu?
Suami : Kenapa?
Isteri : Tiap pagi sebelum pergi kerja, suami dia akan cium isterinya. Bila pulang
kerja, dia akan berikan isterinya sekuntum bunga mawar… Loving betullah
mereka. Kenapa abang tak buat macam tu?

Suami : Nak mampus!… Mana abang kenal isteri dia?!

2. Bunuh Setan



Suatu petang selepas pulang dari kuliah agama di surau si isteri menceritakan apa yang didengarnya dalam kuliah tersebut kepada suaminya.


“Abang, abang nak tau tak, ustaz kata bila suami dan isteri itu bersatu/bersetubuh kan bang, dengan cara yang betul dan menjaga syarat yang betul maka pasangan tersebut akan mendapat pahala sama seperti membunuh 10 ekor atau beberapa ekor syaitan”

Kata si suami “yerr kerr?, tak apa malam ni malam Jumaat, masa yang sesuai untuk bunuh syaitan kan , betul tak sayanggg?” sambil ketawa. Isteri hanya tersenyum panjang.

Selang dua hari kemudian, si isteri berkata “banggg, jom kita bunuh syaitan bang”. Si suami tersenyum panjang.


Selang dua hari kemudian, si isteri berkata, “banggg, jom kita bunuh syaitan bang”. Suami berkata “‘takpe…tunggulah malam”.


Esoknya si isteri berkata, “banggg, jom kita bunuh syaitan…bang”. Si suami diam sambil mengangguk lemah.


Esoknya si isteri berkata lagi, “banggg, jom kita bunuh syaitan… “, suami tiba – tiba marah dan berkata ……..“Ayang nie nak bunuh syaitan ke atau nak bunuh abang?!”

3. Belajar bahasa English



Seorang gadis yang Bahasa Ingerisnya kacau-bilau… suatu hari terlanggar seorang pelancong US ketika berjalan2 di The mall.

Gadis : I’m sorry.

Pelancong : I’m sorry, too


Si gadis kelihatan bingung kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh pelancong itu.. dia meneka2 dan terus menjawab…


Gadis : I’m sorry, three


Pelancong : What are you sorry for??


Gadis : I’m sorry, five!

4. Kek Hari jadi



Seorang lelaki telah pergi ke sebuah kedai kek untuk memesan sebiji kek sempena hari jadi isterinya. “Apa yang hendak ditulis pada kek ulang tahun ini, encik?”, tanya si gadis manis yang bertugas di kaunter kepada lelaki itu.


“Mmmm, tulis saja…”Sayang tidak bertambah tua” di bahagian atas, kemudian sambung dengan “Sayang cuma bertambah cantik” di bahagian bawah”, kata lelaki itu.


Esoknya, lelaki itu datang mengambil kek yang ditempahnya itu dan terus membawa pulang ke rumah untuk dipersembahkan kepada isterinya yang tersayang di hadapan tetamu-tetamu yang lain. Dan ketika kek itu dibuka di depan isteri dan tetamu undangan yang lain, lelaki itu setengah pengsan ketika membaca tulisan yang tertera di kek itu….


"SAYANG TIDAK BERTAMBAH TUA DI BAHAGIAN ATAS. SAYANG CUMA BERTAMBAH CANTIK DI BAHAGIAN BAWAH”

Hohoho!! Enjoy!~!!





Saturday, September 25, 2010

Why we shouldn't fear Pastor Terry Jones and his intimidations!!

Note: This article was written before 9/11/2010.



Say: "If both humanity and jinn banded together to produce the like of this Qur'an, they could never produce anything like it, even if they backed each other up." [The Quran, 17: 88]


A few days ago, I was watching the news when I saw a report about Pastor Terry Jones who is planning to burn the Qur'an on 9/11. At first, I got really sad and upset and I wanted to cry at the thought that the beautiful words of Allah subhanahu wa ta'ala were going to be burnt. I wonder if Terry Jones ever read the Qur'an, and if he did, wasn't he at least touched by its beauty? The more I watched the report, the more disturbing it became. I found myself helpless in front of such a blatant insult and offense towards the Qur'an and the Muslims. But then, I got an epiphany.

This man could not burn the Qur'an. He can burn pieces of paper on which the


Qur'an is printed, but he certainly can not burn the Qur'an. Because the Quran is preserved in al-lawh al-mahfuz (The Preserved Tablet):


21. Nay; but this is a glorious Qur'an,


22. Inscribed on a well-guarded Tablet. [From Surah 85 of the Quran]


We have sent down the Reminder, and We will preserve it. [The Quran, 15: 9]


This is the promise from Allah subhanahu wa ta'ala. Even if the whole world came together to corrupt it or destroy it, they wouldn't be able to. Let's rejoice brothers and sisters, man can not destroy the Qur'an. If we trust in Allah, which we should as Muslims, then there is nothing to worry about.


The Qur'an further states that:


It is nothing less than a message to all nations. [68:52]


Therefore, regardless of our attachment to this book, it doesn't belong to us. It was revealed to all of humanity, this pastor is burning his own book.


Let us then remember that the believers are those who believe in the Unseen and the will of Allah subhanahu wa ta'ala. If Allah allows this to happen, then alhamdulilah, because the words of Allah can not be extinguished by man.


And finally, the Qur’an says:


Therefore excuse them and proclaim, "Peace"; for they will soon come to know. [43:89]

Allahuakbar!!!
Long live Islam...!!!

Wednesday, August 25, 2010

My indulgence in Gothic Architecture

Salam Ramadhan to all friends celebrating this holy month. May Ramadhan this year bring something good for each and everyone of us. InsyaAllah.
Gothic literature and architecture has always been a favorite past time for me to indulgence myself in since forever and here i would like to share with you some of my favorite design of sublime example of it. Enjoy!!!














Tuesday, August 10, 2010

Adab berpuasa dan Tarawikh


Setiap orang yang mengerjakan puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut. Antara yang terpenting adalah:
1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya;
2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia;
3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.

Ulama silam pernah berpesan: “Apabila kamu berpuasa maka perhatikanlah apa yang akan dijadikan makanan berbukamu dan di manakah kamu akan berbuka?” Ia adalah panduan yang terbaik bagi mengawasi diri daripada terjebak dengan unsur-unsur makanan yang tidak halal;

4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan diri dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihannya tidaklah berbaloi sebagaimana maksud sabda Rasulullah s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)

Meninggalkan maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh orang Islam sama ada mereka sedang berpuasa atau tidak. Apatah lagi bagi yang berpuasa, ia lebih dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasulullah, Puasa itu adalah ‘perisai', sekiranya seseorang daripada kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan kepada orang itu: “Saya sedang berpuasa.” (Riwayat Bukhari dan Muslim);


5. Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai;


6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain. Penggemblengan diri dalam mengurangkan tuntutan jasmani dan keinginan perasaan memberikan kesan yang positif terhadap kecerahan hati nurani yang amat dituntut terutama pada bulan Ramadan.


Mereka yang menjadikan keinginan nafsu perut sebagai tunggangan akal ketika berbuka yang menyalahi kebiasaan pada bulan-bulan lain sebenarnya terpedaya dengan pujukan iblis. Rayuannya bertujuan menghilangkan barakah (berkat) ibadah puasa mereka, nikmat limpahan ketenangan daripada Allah s.w.t., kekhusyukan diri ketika bermunajat dan berzikir kepada-Nya.


Kenyang


Sepatutnya orang yang berpuasa mengurangkan kadar pemakanannya sehingga terserlah kesan puasa itu kepada dirinya. Kekenyangan adalah punca kelalaian, kealpaan, keras hati dan malas untuk taat kepada Allah s.w.t..


Sabdanya: Takungan jelek yang dipenuhkan oleh manusia adalah kantong perutnya, memadailah baginya beberapa suapan yang dapat meneguhkan tulang belakangnya. Jika dia enggan maka berikanlah sepertiga (bahagian perutnya) untuk makanan, sepertiga kedua untuk minuman dan sepertiga terakhir bagi pernafasannya. (Riwayat Ahmad dan at-Tarmizi)


Terdapat ulama yang mengungkapkan kata-kata berikut: “Sekiranya perutmu kenyang anggota-anggota lain akan lapar (akan menurut turutan nafsu) tetapi sekiranya perutmu lapar kesemua anggotamu akan kenyang.”


As-Salaf as-Soleh (mereka yang terdahulu) mengurangkan perkara kebiasaan dan dorongan diri serta memperbanyakkan amal ibadat pada bulan Ramadan secara khusus bahkan itulah adat mereka sepanjang masa;
7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat;
8. Mempraktikkan amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.


Nabi s.a.w. berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim);
9. Menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air. Sabda baginda s.a.w.: Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa). (Riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)
10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.


Adalah dinasihatkan kepada para imam supaya tidak mempercepatkan solat terawihnya seperti mana amalan kebiasaan di masjid dan surau.
Perbuatan tersebut menjejaskan mutu ibadat solat tersebut kerana meninggalkan ‘wajib-wajib' solat seperti meninggalkan tomakninah semasa rukuk dan sujud, mencacatkan bacaan al-Fatihah sebagaimana sepatutnya lantaran ingin kecepatan dalam mengejar waktu sehingga menyebabkan makmum di belakang tertinggal rukun-rukun penting dalam solatnya. Amalan terawih seperti itu adalah tidak sempurna dan berkurangan pahalanya.
Oleh itu berwaspadalah terhadap cara demikian dengan kembali mengamalkan ibadah solat seperti waktu-waktu lain, menyempurnakan kiam, bacaan al-Fatihah, rukuk, sujud, khusyuk, hadir hati dan semua peradaban solat dan rukunnya.
Bagi makmum pula disyorkan supaya sentiasa bersama imamnya sepanjang solat terawih itu sehinggalah selesai sama ada 20 rakaat ataupun lapan rakaat. Sabda Rasulullah s.a.w., Apabila seseorang menunaikan solat bersama imamnya sehinggalah imam itu (selesai dan) beredar, dikirakan untuknya (makmum) pahala kiam semalaman. (Riwayat an-Nasaei)



Friday, August 6, 2010

How times flies.....

mlm tadi berlangsungnya perjumpaan semula kawan2 sekolah rendah Ibrahim setelah terpisah selama 20 tahun lebih. tempat ..kedai ikan bakar halim ( former SRI ). man..how times flies..last skali aku jumpa bebudak nih...kami masih diskolah rendah..all boys school..main bola dalam lecah..ngorat bebudak pompuan convent kat sebelah..kayuh beskal ke Tupah mandi air terjun ( bogel )...buat persembahan depan Sultan...perkhemahan kat skola...qiyamullail..semayang sunat gerhana first time lam idup aku....first time merokok lam tandas skola...hahahahahaha!!!!
man...how times flies...
mlm tadi kebanyakannya dah jadi ayah org, suami org ..bujang pon ada lagi...tapi yg pegang title D aku sorang je la!!Alhamdulillah tengok kawan2 dh jadi org. bahagia rasa tengok kebahagiaan kawan2. cuma harapan aku kawan2 x melupakan kawan2 yg x bernasib bek cam kita. Berusahalah..beramallah...Insyaallah..
as for me....life goes on...and on..and on....

Tuesday, August 3, 2010

Types of vampire in the known world....

I have always been fascinated with vampirism since I was a child. It all started when my dad gave me a copy of Bram Stoker's Dracula, the single most influential gothic literature ever written. But however interesting the lifestyles of these so called creatures of the night, we as Muslim must always realized the boundries between right or wrong, good or evil. Read on for your amusement...and nothing more......

Types of Vampires
Asanbosam are african vampires. They are normal vampires except that they have hooks instead of feet. They tend to bite thier victims on the thumb.


Baital is an Indian vampire race, theier natural form is half man, half bat, standing roughly one and a half meter tall.


The Baobhan Sith (buh-van she) is an evil Scottish fairie, who appears as a beautiful young woman and will dance with men they find, until the men are exhausted, and then feed upon them. It can be killed by cold iron.


In China there are vampirelike creatures called Ch'Iang Shih, they are created by having a cat jumping over the corpse of a dead person. they appear livid and may kill with poisonous breath in addition to draining blood. If a Ch'Iang Shih encounters a pile of rice, it must count the grains before it can pass on. Their immaterial form is a sphere of light, much like a Will-O-the-Wisp.


In Ireland many druids speak of Dearg-Dues which has to be killed by building a cairn of stones upon the grave. The Dearg-Dues can't shapechange.


Ekiminus are assyiran malignant spirits(half ghost, half vampire) caused by no proper burial. They are naturally invisible and are capable of possessing humans. They can be destroyed by using wooden weapons or by exorcism.

The crete vampire Kathakano is much like the originals, but can only be killed by chopping off the head and boiling it in vinegar.

Krvopijac, these are Bulgarian vampires and are also known as Obours. They look like normal vampires but have only one nostril and a pointed tongue. They can be immobilized by placing roses around their graves. It can be destroyed by letting a magician order it into a bottle, and throwing it into a bonfire.

Lamias was known in ancient Rome and Greece. They were exclusively female vampires, which often appeared in half human, half animal (most often a snake and always the lower part) form. They ate the flesh of their victims as well as drinking the blood. Lamias could be attacked and killed with normal weapons.

Nosferatu is another name for the original vampire, which is also called vampyre.

Rakshasa is a powerful Indian vampire and magician. They usually appear as humas with animal features (claws, fangs, slitted eyes, etc) or as animals with human features (feet, hands, flattened nose, etc). The animal side is very often a tiger. They eat the victims flesh in addition to drinking the blood. Rakshasas may be destroyed by burning, sunlight or exorcism.

This is the Romanian vampire. Strigoiuls are much like original vampires, but they like to attack in flocks. They can be killed by putting garlic in it's mouth or by removing its heart.

This is a lesser known European vampirace. The general way they feed is by having sexual relations with the victim, exhausting them, and then feeding on the energy released during sex. They may enter homes uninvited and can take the appearance of other persons. They will often visit the same victim more then once. The victim of a Succubus will experience the visits as dreams. The male version of a Succubus is as Incubus.

Serbian vampires are also called Mulos. They normally appear as people wearing white clothes. They are active both day and night, and can assume the shape of horses and sheep. They eat thier victims as well as drink thier blood. They can be killed by cutting off of their toes or by driving a nail through the neck.

Upierczi, these vampires have origins in Poland and Russia and are also called Viesczy. They have a stinger under thier tongue instead of fangs. They are active from noon to midnight and can only be destroyed by burning. When burned, the body will burst, giving rise to hundreds of small disgusting animals (maggots, rats, etc.)If any of these creatures escape then the Upierczi's spirit will escape too, and will seek revenge













Demam dan Dosa

Aku dah 2 hari demam teruk...dah lama benor aku x penah demam camni..Pening, sakit tekak,badan panas and seluruh sendi rasa cam nak luruh!! Aku tingat ustaz aku masa skola dolu..Ustaz Ahmad Che Ngah penah ckp yang demam nih penghapus dosa - dosa kecil. Alhamdulillah kalau camtu. Kurang sikit markah demerit aku!!
Tapi kan...masalah aku skang nih berkenaan dosa - dosa besar aku...yang aku buat berkali2 dolu! Dolu masa buat aku x terpikir sal dosa pon..pada aku kalau Allah sayang aku, Dia akan beri aku peluang bertaubat and redeem myself. Tapi bila skarang..aku akui aku dah insaf dan taubat nasuha...aku jadi takut sangat Allah x terima taubat aku...seorang hamba yang hina...kotor...yang x layak pun meminta apa2 daripadaNya. Camna ni??
Anyway..wat semua kawan2 yg doakan aku cepat sembuh...thx a billion...
I think I just need a couple more of Panadol...a blanket and some zzzzzzzzzzzz........

Friday, July 30, 2010

Bencinta...

Benarkan ku 'tuk berbicara...
Bicara terus ke hati mu.. Hati mu..
Hati yang penuh rasa ragu
Jangan terus pergi
Tanpa mendengar ku
Mungkin mudah
Untuk kau terus berlalu
Nanti dulu
Berikanlah waktu
Untuk aku, untuk kamu



Ingatkah lagi waktu kau bersama ku
Kaku aku melihat mu
Lidah kelu sedangkan aku
Mahu kau tahu
Aku cinta pada mu
Benci pada mu
Cinta pada mu



Ke tepi lihat ku berlalu
Pasti itu yang terbaik untuk ku
Tiada lagi mahu ku tahu
Tentang hidup kamu
Tentang mati kamu
Aku tahu
Engkau tahu apa yang mata ku tahu
Apa yang kau tunggu
Mahu aku buka pintu?



Ingatkah lagi waktu kau bersama ku
Kaku aku melihat mu
Sedang aku mahu kau tahu
Dengar kata ku
Aku cinta pada mu
Benci pada mu
Cinta pada mu

Sakitnya aku
Membenci kamu
Sakit lagi mencintai mu
Dan aku pergi
Tapi kembali
Benci aku mencintai diri mu

Ku benci... Kamu

                                                                               Ku cinta... Kamu


lagu ni merupakan direct intrepetation perasaan aku pada ex aku. pedih...perit...x pernah aku sangka....

BFF - Best Friends Forever!!??

Baru je abih chatting ngan kawan bek aku ( A ) ... a very nice and funny girl. Rasa selesa bila aku ngan dia communicate..x de barrier walaupun aku admit ada jugak benda2 yang aku x gitau dia lagi....maybe in time..
A successful young girl...junior aku masa skola dolu dolu...still kemetot cam masa skola dolu dolu...hahahaha..tapi aku x pernah sangka dia lebih keloloh dari aku!!
Sorang lagi kawan bek aku yang aku ceritakan segala-galanya pasal aku ialah ( F ). Memang understanding sangat...never demand anything from me...and I really do love her as a friend. cuma aku kena pandai jaga situation sebab dia BINI orang...hahahahaha!!
Anyway...I'm still me...alone...loved by no one...except my Maker...Alhamdulillah.

Wheeeee!!!

Jap tadi ada sorang kawan tu kol...tapi jap je...bila aku angkat dia x nak ckp....so aku kol dia balik....
hahahaha...so confusing....but that was the first time I heard voice dia..cam katy perry kata " like a hard candy with a surprise centre "...hahahaha... a pleaseant surprise. I'm listening to Stairway to Heaven by Led Zepp ...sojuk la bilik nih!! hampeh...kalo ada selimut lebih best nih...dolu masa ada isteri x yah selimut pon x pa...skang dah bujang balik!!?? hahahahaha!!!zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!!!

Cinta pada tuhan ...kan lagi baek!!??

Kadang-kadang kita tengok ada member kita dalam rumah sendiri membuat perkara membuang masa. Mungkin kita nampak perkara tu dan kemudian kita tidak berbuat apa-apa.



Kenapa agaknya?


Adakah kerana kita berbaik sangka yang takpe la..nnt dier sedar la tu. Sampai masa ada la kot orang tegur. Mungkin ayah dier nanti akan tegur. Ataupun..sebenarnya dalam hati kita tanpa kita sedar kita dah merelakan perkara tu berlaku. Atau kita sebenarnya terbiasa dengan membiarkan jahiliyah kecil berlaku sehingga tiada rasa benci kepada kemungkaran.


Wait..jahiliyah kecil jer kan. Bukan membunuh orang or berzina pun… ; kalau begitu yang kita fikirkan, sememangnya dunia dan dosa dah mula bertapak di dalam hati. Jahiliyah yang kecil la sebenarnya akan membawa kepada jahiliyah yang besar. Sedangkan Allah berfirman untuk kita bersama islam sepenuhnya. Dan itu sudah cukup men-invalid-kan dakwaan bahawa jahiliyah kecil is tolerable.


If dalam peristiwa Bilal dikeji pon Nabi dengan tegas menegur para sahabat, apatah lagi jahiliyah-jahiliyah yang kita buat zaman sekarang ni. Kalau dulu tertengok aurat pun sahabat dah rasa bersalah..sekarang ni kita mungkin terbiasa untuk sesama kita sendiri menonton movie-movie ‘islami’ yang dilakonkan oleh mereka yang berlakon ‘islami’..tapinyer..kadang-kadang mereka yang berlakon tu tak menutup aurat pon dalam movie tu.


Sahabat.. jangan bermudah dengan kita banyak memberi rukhsah dan kita compromise dengan mudah dalam perkara-perkara yang kecil. Menonton movie ‘islami’ pon kononnyer.. mendengar lagu yang bersifat duniawi walaupun mungkin ada perkataan ‘Tuhan’, ‘taubat’ dalam liriknya.


Kadang-kadang kita perlu bertegas dalam isu ini. Lebih-lebih lagi di kalangan mereka yang mengaku membawa dakwah.


Dalam isu bersama dengan orang yang masih belum faham dengan islam..ada rukhsahnya. Memang dalam untuk memahami mereka, kita perlu mengenali latar belakang mereka. Namun kerana alasan ini la ditakuti penggerak dakwah sendiri tidak nampak di mana batasan. Dan akhirnya apa itu jahiliyah sudah tidak disedari. Malah semakin tiada rasa bersalah kalau kita sesama kita pun dah terbuat. Malah dipromote lagi…


kadang-kadang kita terfikir mengapa dakwah yang kita buat ni bagaikan tiada hasil atau cahaya harapannya. Adik-adik dan masyarakat seolah tidak terasa sentuhan kita. Seorang pernah berkata:
‘Kenapa student-student sekarang ni tak rasa segan silu berkepit bertepuk tampar depan kita ye?’


Good point di situ: masyarakat luar dah tak nampak kita ni significant dan kehadiran kita seolah tiada aura dalam masyarakat.


Mungkin dan besar kemungkinannya..kerana jahiliyah itu sendiri berlegar di kalangan pendakwah. Maka sinar cahaya tu Allah tarik balik dan akhirnya kita sendiri akan tersingkir dari medan dakwah. Time to bring a new generation mungkin. Allahuakbar. Betapa ruginya kita..




Wallahua’lam, sekadar berkongsi, dan moga kita sendiri mampu mengorak langkah baru. Jahilyah-free insyaALlah.






wassalam....
Badak

Cinta??? amende tu??

1. Cinta itu KOMITMEN.

Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.
Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah

2. Cinta itu intuitive: NALURI.
Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.
Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?

3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH
Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayangi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.

4. Cinta sering terletak di puncak: TOP
Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.

5. Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC.
Apa ke mende tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar.Erti pengorbanan di sini.Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.

Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. InsyaAllah...Alhamdulillah

Thursday, July 29, 2010

Diary of a Drug Fiend...

Ini adalah pengakuan ikhlas dari aku untuk sesiapa saja yang baru nak blaja kenal aku...
Aku adalah bekas seorang penagih tegar yang hidup dimuka bumi Allah ini dengan harapan dapat keredhaan Allah SWT dan kasih sayang dariNya.
Aku x kisah apa orang nak kata ataupun persepsi masyarakat 'orang kita' terhadap aku kerana aku tahu apa yang aku mahukan dari hidup ini..Alhamdulillah.
Let us start..
At a tender age of 9 yrs old...I've started to smoke..heavily,
then at 13 I gradually moved on to the stronger stuff...alcohol, glue sniffing and weeds.
I started to peddle my first load when I was 14yrs old by selling weed/ganja to my fellow mates. Not many people know about my extra curricular activities although my teachers do realize that I've been skipping classes.
Masa aku umo 15 tahun lepas SRP ( SRP lagi masa tu!! ) ..aku kena buang daerah dari Kuala Muda/ Yan ke Kulim/ Bandar Baharu.
To cut the story short...during my years in IIUM..I did all kind of drugs...
metamphetamine crystal ( ice ), opium, heroin, ganja, amphetamine ( kuda ), ketamine, LSD, cocaine...basically anything that can make me go high!!
Had my brushes with the law..been in prison once ( x mau dah!! ).
Then suddenly I stopped...don't ask me how...I just went cold turkey....
The pain was so bad...I'm on the verge of suicide...
Tapi Alhamdulillah...Allah SWT sayangkan hambanya...asalkan kita nak berubah...
Aku x tau brapa lama lagi aku akan stay sober...setakat nih aku masih bertahan...
Anyway ...this is my life story and whomever wanted to be my buddy should know it...

Confession of ....me part II


I like: Swimming
Biking
Fishing
Hiking
Coffee (a lot)
Photography
Mythology
Theology
History (Pre 1930s, Post Roman Era, Uthmaniah Empire and Prophet Muhammad PBUH life)
Science (Except Physics)
Reading ( A self confessed bibliophile )
Writing
Anthropology
Art (Boris Vallejo/Julie Bell/HR Giger)
Tattoos
Anything Pirate related
Cooking
Flea markets
Dark, creepy things/places
Peanut butter M&Ms
Antiques (does not include old people)


I don't like:
Ignorance
Cheaters
Liars    ( although I used to lie a lot..not anymore..Alhamdulillah )
Creatures with more than 4 legs
Gossip
Drama
Braggarts
Drugs  ( well...not anymore )
Rudeness
Bugs
Frogs
Shopping
Talking on the phone
Shit talkers
Reality TV

Confession of...me

Please do not give me the bullshit run around..I'm too old for that. I prefer straight up truth. I'm an easy going, open-minded, normal guy. I love the outdoors, love taking photos here and there, fishing when I can.
I'm a nerd all around. I like video games (great stress reliever!!), learning new things.
Confidence is the most attractive part of a person. Don't hide who you are, ever.
I like things you would never imagine. My mind and my appearance don't seem to go together. I like out of the ordinary. I like strange.
Before you judge someone, CONSIDER why they are the way they are.
I absolutely LOVE meeting all kinds of new people. Does that mean I'm out for a relationship? Or to destroy yours? Or hook up in any kind of way?? F++k no.
I like originality. I am original. You will NOT see me trying to be someone or something I am not.
I don't try and blend in, nor do I try and stand out

I am me. I am simple.